Sharon C. Doelwijt – Cultuuraanbieder in het Onderwijs

Sharon C. Doelwijt, ook bekend als Shjazz, is een ervaren en gepassioneerde cultuuraanbieder die al jarenlang actief is binnen het onderwijs. Als veelzijdige kunstenares, met een sterke achtergrond in muziek, drama, storytelling en visuele kunst, brengt ze een unieke en krachtige aanpak naar de klaslokalen. Sharon heeft een rijke culturele achtergrond, met wortels in Suriname, en haar werk is diep geworteld in het bevorderen van creativiteit, expressie en culturele diversiteit.

Culturele en Artistieke Achtergrond

Geboren op 11 april 1972 in Paramaribo, Suriname, en opgegroeid in Nederland, heeft Sharon een breed scala aan artistieke invloeden geïntegreerd in haar werk. Haar moeder is van Portugese Joodse en Frans-Creoolse afkomst, terwijl haar vader Chinese, Javaanse, Arawak- en Ghanese wortels heeft. Deze culturele verscheidenheid speelt een belangrijke rol in haar manier van lesgeven, waarbij ze een breed perspectief op identiteit en cultuur biedt. Sharon’s professionele carrière omvat een rijke ervaring in de podiumkunsten, van jazzmuziek en spoken word tot improvisatie en storytelling.

Onder haar artiestennaam Shjazz is Sharon een gevierde jazzzangeres die jazz combineert met verhalen en poëzie. Deze multidisciplinaire aanpak brengt ze ook naar het onderwijs, waar ze werkt met leerlingen van verschillende leeftijden en achtergronden. Sharon gelooft dat kunst niet alleen een vorm van expressie is, maar ook een krachtig hulpmiddel om persoonlijke en sociale vaardigheden te ontwikkelen.

De Doelwijt Methode

Sharon heeft haar eigen onderwijsmethode ontwikkeld, de Doelwijt Methode, waarin drama, storytelling, spoken word, muziek en podiumpresentatie centraal staan. Deze methode is ontstaan uit haar jarenlange ervaring als docent drama en performer. Haar doel is om leerlingen te helpen hun eigen stem te vinden door middel van artistieke expressie en hen te stimuleren om out-of-the-box te denken.

De kern van de Doelwijt Methode ligt in het bevorderen van creativiteit, zelfvertrouwen, samenwerking en culturele bewustwording. Door middel van improvisatie, verhalen vertellen en drama, worden kinderen en jongeren aangemoedigd om te spelen met woorden, te experimenteren met hun verbeelding en hun persoonlijke verhalen te delen. Dit draagt bij aan hun emotionele en sociale ontwikkeling en helpt hen om met meer vertrouwen voor een publiek te staan.

De methode legt een sterke nadruk op verbaal en non-verbaal communiceren, evenals op groepsdynamiek. Sharon creëert een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen vrij kunnen experimenteren en hun eigen creativiteit kunnen verkennen. Door haar artistieke aanpak helpt ze leerlingen niet alleen technische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om zichzelf beter te leren kennen en te begrijpen.

Cultuurprojecten in het Onderwijs

Sharon heeft met veel succes samengewerkt met verschillende onderwijsinstellingen, waaronder Internationale Schakelklassen (ISK), en culturele projecten uitgevoerd zoals ‘Stap op de Rode Loper’. Haar workshops zoals ‘Spelen met Woorden’ en ‘Improviseren’ worden gewaardeerd door zowel leerlingen als docenten vanwege hun inclusieve en dynamische karakter. Sharon is er sterk van overtuigd dat verhalen vertellen een krachtig middel is voor kinderen uit diverse culturen om elkaar beter te begrijpen en hun ervaringen te delen.

Met haar workshops en methodes biedt Sharon een educatieve ervaring die verder gaat dan de standaard lesprogramma’s. Haar aanpak is gericht op het empoweren van kinderen en jongeren door middel van kunst, waarbij ze leren om hun emoties te uiten, hun cultuur te omarmen en hun creativiteit in te zetten als middel voor persoonlijke groei.

Voorbeelden van Workshops en Projecten

Sharon’s workshops en projecten sluiten naadloos aan bij de behoefte aan culturele diversiteit en expressieve kunstvormen in het onderwijs. Enkele van haar succesvolle projecten zijn:

  • Spelen met Woorden: Een workshop gericht op het ontwikkelen van woordenschat en taalvaardigheden door middel van improvisatie en verhalen vertellen. Vooral effectief voor leerlingen in taalklassen, waar creativiteit en expressie centraal staan.

  • Improviseren: Deze workshop daagt leerlingen uit om zonder voorbereiding te spelen en te creëren, wat niet alleen hun creativiteit stimuleert, maar hen ook helpt om meer zelfvertrouwen op te bouwen en samen te werken met anderen.

  • Stap op de Rode Loper: Een project waarin leerlingen worden uitgedaagd om zich voor te stellen dat ze op de rode loper staan, en hun eigen verhaal, talent of creatie presenteren. Dit versterkt hun podiumvaardigheden en helpt hen om zich comfortabeler te voelen in het spreken voor een publiek.

Internationaal Ervaren Cultuuraanbieder

Naast haar werk in Nederland, heeft Sharon ook internationale ervaring opgedaan in de Caribische regio, waar ze als spreker en performer heeft opgetreden en workshops heeft gegeven. Deze wereldwijde invloeden voeden haar werk in het Nederlandse onderwijs, waar ze elementen van diverse culturen en kunstvormen integreert om haar lessen te verrijken.

Sharon’s brede perspectief, zowel op cultureel als artistiek vlak, maakt haar een ideale cultuuraanbieder in het onderwijs. Ze streeft ernaar om leerlingen niet alleen te onderwijzen, maar ook te inspireren, en hen te helpen hun eigen unieke creatieve stem te vinden. Met haar Doelwijt Methode zorgt ze ervoor dat kunst en cultuur een essentieel onderdeel worden van hun persoonlijke en academische ontwikkeling.

Toekomstige Ambities

Sharon Doelwijt blijft zich ontwikkelen als cultuuraanbieder en heeft de ambitie om haar methode breder te implementeren in het onderwijs. Haar visie is om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, en om via creativiteit de barrières tussen culturen te doorbreken.